Sf. Euharistie în pământul trupurilor noastre va prinde viață!

PS Ioan Călin Bot, Episcop Greco-Catolic de Lugoj
Predica la Aniversarea a 14 Ani de Adorație Euharistică Perpetuă la Timișoara
15.09.2020

 

La această Aniversare de 14 ani de rugăciune neîncetată îmi aduc și eu contribuția prin aceatsă lecție pe care vreau să o împărtășesc cu voi.

”Ascultă Israele, Domnul Dumnezeul tău este singurul Domn! Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta!” Aceste cuvinte ne spun de unde pornește adorarea lui Dumezeu. Pe aceste cuvinte se fundamentează religia ebraică și creștină: să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău.

Reducând la minim Revelația lui Dumnezeu ajungem și rămânem cu aceasta: să-l iubești pe Domnul Dunezeul tău! Fiule, iubește-ți Tatăl Creator din toată ființa ta. Relația dintre om și Dumnezeu este una de iubire.

Această poruncă este o lege pe care o putem asemăna cu gravitația. Ne luminează Dumnezeu pe noi uneori când stăm în ceață, în umbră, în întuneric.

Putem s-o ignorăm, numai că ne vom prăbuși dacă o ignorăm, această lege a iubirii. Ce înseamnă a adora? E un sentiment de uluire, de fascinație, e consolare, e o stare de bine în a fi descoperit de Dumnezeu și a sta în prezența Lui? E și asta.

E sentimentul și starea în care te pierzi în Dumnezeu, nemaiținând cont de timp și de alte priorități? E un sentiment de prețuire a lui Dumnezeu, desigur. Dar în același timp e și o jertfă reală și valoroasă. Jertfesc timpul meu, sentimentele mele atunci când ele ar pofti altceva.

Adorației Euharistiei ca practică face parte din ceea ce Catehismul denumește ”Forme și expresii ale rugăciunii”. Formele sunt izvorâte din Scriptură.  Dintre aceste forme, binecuvântarea și adorația sunt printre primele enumerate în Catehism.

Acest fapt mă ajută se precizez puțin harta pe care se cuvine să așezăm lucrurile.

Rugăciunea se face de șapte ori pe zi. Când soarele se trezește dimineața călugării sunt la rugăciune. La fel când soarele se duce la culcare, călugării sunt din nou în rugăciune. Aceasta e Liturgia Bisericii. Punem acolo sacramentele, prioritar punem sf. Liturghie și celelalte sfinte taine pe care le celebrăm. Binecuvântarea și adorația sunt primele forme ale rugăciunii Bisericii.

Adorația este dispoziția fundamentală a omului care se recunoaște creatură în fața Creatorului; este prosternarea sufletului, tăcerea respectuoasă dar și exaltarea măreției Domnului. Această definiție e sigură. Aceasta înseamnă adorație. Ea continuă, fără întrerupere. Ea are ceva din măreția Serafimilor care îl adoră neîncetat pe Dumnezeu.

Îl adorăm desigur pe Isus Cristos prezent în Sf. Euharistie. Este viu, de un viu asemenea unei semințe care, în contact cu umezeala pământului, prinde viață. Puneți Euharistia în pământul trupurilor voastre și ea va prinde viață. Euharistia este o persoană, nu e un obiect. În ea sălășluiște trupește toată plinătatea dumnezeirii. Nimic nu-i lipsește sfintei Euharistii.

E provocator de tainică, mereu descoperi noi dimensiuni. Te face să te întrebi: Cine ești tu pâine misterioasă?

Ne cheamă iar și iar în prezența ei ca să-i ținem companie – unei prezențe tainice, unei persoane tainice. Ea inspiră, ne vorbește, când și cum consideră necesar s-o facă. Acolo se naște multă înțelepciune, se primește multă lumină, multă repere și multe sfaturi.

Ea mă învață să tac cu o tăcere vie, plină, activă, de mulțumire. Tăcerea lui Dumnezeu face cât miliarde de cuvinte, este o laudă Dumnezeuui în Sion, spune psalmistul; mă învață să aștept; ea stă singură ore, zile, secole și milenii și nu se plictisește.

 

Sf. Euharistie mă învață să fiu simplu, extrem de simplu și să nu-mi fie rușine de asta. E atât de confortabil să fii simplu! Pot să fii frânt și să nu dispari, să fii mâncat și totuși să rămâi tu însuți. Principiul funcționează.

Dumnezeu în Sf. Euharistie pierde timpul? El l-a creat e în afara timpului. Și-a rupt 33 de ani din eternitate, Isus a răscumpărat timpul pierdut de noi în rătăcirile noastre. Noi îl pierdem nefăcându-ne datoriile stării, avem impresia să ne pierdem timpul în fața sfintei Euharistii.

Cu cât vom fi mai conectați de dumnezeu, impresia pierderii timpului va scădea sau va dispărea.
Să-i dăm întotdeauna prioritate lui Dumnezeu!

 

Încă o virtute aș implora de la Dumnezeu. În primul rând pentru mine și pentru Pr. paroh Ioan, care a întemeiat și a organizat această formă de rugăciune: ca Dumnezeu să ne dăruiească darul smereniei!

Se spune despre un copil că a făcut următoarea observație: ”Pe cruce Isus pare că este dar nu este iar în tabernacol pare că nu este dar Este.” Amin.

WhatsApp Image 2020-09-16 at 12.20.02 WhatsApp Image 2020-09-16 at 12.32.11 WhatsApp Image 2020-09-16 at 12.42.41 WhatsApp Image 2020-09-16 at 12.42.45