CUPRINS
CATEHEZA I. – DESPRE SPOVEDANIE 1. Valoarea, potenţialul şi rolul propriu spovedaniei în viaţa spirituală ASIMILARE Roadele si Podoaba Spovedaniei (Ven. Luis de la Puente S.J.) CATEHEZA II. – CATEHEZA BISERICII DESPRE SPOVEDANIE 1. Cateheza actuală a Bisericii despre Spovedanie CATEHEZA III. – CĂINŢA ŞI DOBÂNDIREA EI 1. Căinţa, importanţa şi compunerea ei. ASIMILARE
CATEHEZA IV. – MĂRTURISIREA PĂCATELOR ŞI PREGĂTIREA EI 1. Cum se face o mărturisire sfântă? ASIMILARE
V. CANONUL PENITENŢIAL ŞI RUGĂCIUNEA DE MULŢUMIRE 1. Rostul şi semnificaţia canonului penitenţial ASIMILARE Argument Materialul oferit în această cateheză nu îşi propune să înlocuiască în nici un fel ceea ce s-a scris mai recent pe această temă, ci dimpotrivă să însoţească, camaterial auxiliar, cateheza Bisericii despre acest sacrament (CBC par.1420-1498), genul literar al catehismului cerând o prelucrare ulterioară pentru a-l face pratic asimilabil de credincioşii nespecialişti. Intenţia noastră este să oferim un fel decaiet de lucru pentru credinciosul care se pregăteşte pentru spovedanie, în care să găsească un minim tratat practic despre spovedanie care să nu fie nici prea bogat nici prea sărac în conţinut. E o realitate că în vreme ce teologii de profesie îşi au propria literatură specializată pe subiect, credincioşii laici ne-teologi au acces doar fie la materiale sintetizate la extrem fie direct şi strict la acele recomandări practice care lasă cu totul la o parte doctrina solidă – probabil pentru a nu complica prea mult accesul la sacrament. Lipseşte însă o literatură mediană – abundentă de altfel în secolele trecute, care să păstreze o distanţă egală între cele două abordări. Dacă e adevărat că o cateheză nu trebuie să se transforme într-un curs teologic, e la fel de adevărat că nici nu se poate limita strict la sfaturi practice. Pentru practicarea sacramentului cu atitudinile interioare necesare eficienţei lui maxime, credinciosul trebuie mai înainte să înţeleagă rostul a ceea ce urmează să facă şi apoi să-şi rezerve un timp suficient asimilării a ceea ce a înţeles. Aşadar, ceea ce urmează nu este nici un curs tehnic pentru studenţii teologi sau pentru preoţi, nici o simplă broşură dintre cele la care se apelează de obicei în ziua spovedaniei, deşi poate fi folosit şi pentru asta -, ci un curs complet adresat acelora care dorind să beneficieze din abundenţă de roadele sacramentului iertării îşi propun să îţi rezerve un timp de reflexie şi exerciţiu pentru a-şi revizui felul în care tratează întâlnirea cu Îndurarea Divină în taina spovedaniei. Şi asta fie că practică deja regulat spovedania ca mijloc de creştere spirituală, fie au făcut-o până acum numai rar dar şi-au propus să îşi schimbe sau să-şi îmbunătăţească abordarea. Fiecare cateheză conţine o parte de prezentare şi un material care să ajute la asimilare şi punerea efectivă în practică. În ceea ce priveşte sursele am căutat să „citim” mereu doctrina actuală a Bisericii în continuitate cu doctrina tradiţională. De aceea pentru prezentările doctrinare am privilegiat marile catehisme ale Bisericii Catolice (Canisius, Trento, Vatican II), iar pentru articularea secţiunii practice am ales literatura spanioală a contrareformei datorită clarităţii, conciziei şi eficienţei ei demonstrate. Alegerea aceasta nu presupune o respingere a bogatei literaturi contemporane pe subiect (cu care credincioşii sunt deja familiarizaţi), ci doreşte să ofere cititorului ca supliment, ocazia de a o medita pe aceasta din urmă în continuitate cu tradiţia catehetică catolică. Dăm aici doar prima parte a cursului (catehezele I-V), adecvată tuturor întru cât prezintă învăţătura de bază despre spovedanie şi despre pregătirea celor trei acte ale penitentului. A doua parte (catehezele VI-X) tratează despre practicarea „spovedaniei progresive” şi este adresată celor care au asimilat-o deja bine pe prima. Valentin Danciu |